Konst 

 

 

Besök även min konstutställning på Facebook.

 

Jag är uppväxt i ett konstnärligt hem, med mycket obegripligheter - som jag tidigare såg det - på väggarna. Själv har jag alltid velat uttrycka mig med färg på något underlag, men har aldrig haft talang för "vanligt" målande, varför denna energi aldrig har släppts lös. Men när jag såg filmen "Pollock" med Ed Harris för 10 år sedan, insåg jag att jag funnit mitt sätt att uttrycka min konstnärliga energi. Jag har nu bearbetat den idén i ett decennium och tidigare i år gjorde jag slag i saken och började med action painting med Jackson Pollocks tavlor som inspiration. Jag har tagit mig friheten att döpa dem till siffror liksom Pollock gjorde för att hedra hans, alltför tidiga, bortgång.

 

Efter mycket kontemplation runt begreppen abstrakt och icke-abstrakt konst har jag kommit fram till att behovet av icke-abstrakt konst måste ha upphört i och med att kameran uppfanns. Varför måla av någon eller något när det bara är att trycka på en knapp och få ett mycket bättre resultat? Konsten finns för att konkretisera det abstrakta, som när Picasso målar personligheter, snarare en porträtt. Nej, som jag ser det ska konsten illustrera det abstrakta som vi inte kan få grepp om samtidigt som den är ett uttryck för den inneboende energin hos konstnären.

 

Ovan ser ni "Babe wrath" (No1) och nedan "Simplicity" (No2). Varför tavlorna har engelska namn, det vet jag inte. Båda tavlorna mäter 250x120 cm.

 

 

 

"Space and time, small" (No6), nedan. Tavlan är ett smakprov av vad som komma skall när jag angriper detta tema i storformat. 

 

 

 

Här har vi No7. "Yellow on brown". Det var en fantastisk känsla att måla den här tavlan, den liksom målade sig själv. Tavlan mäter 250x120 cm.

 

 

 

Den här tavlan var inte helt lättmålad eftersom den symboliserar mycket irritation. Tavlan heter "Stockholm 1" (No08) och är 250 cm bred och 120 cm hög.

 

 

 

"Diablo" (No9) här nedan mäter 120x110 cm och är målad med rött på svart bakgrund, vilket kanske inte till fullo framgår av bilden. Jag har spejsat till ljuset för att få den extra mystiskt, eftersom jag just läst om "Malmannen" i Illustrerad vetenskap och var tillfälligt lite mystisk i lynnet. Vinkla skärmen så syns tavlan i sina riktiga färger.

 

 

 

No10 "On the pitch" är helt färdig i mitt huvud, men jag har ingen inspiration att måla just denna tavla, varför nästa tavla till elektronisk utställning blir "Our voices, our rooms" (No11) i formatet 140x25 cm.

 

 

 

"Tres hernandos" heter No12 och den är en serietalva, bestående av tre tavlor, No12-1, No12-2 och, inte helt överraskande, No12-3. De tre tavlorna är inte lika stora, vilket man kan tro av bilden, som är beskuren.

 

 

 

No13, numera klar!

 

 

 

No15, fotograferad något uppifrån. Provar nytt material och nya färger, funkar över förväntan. Tavlan är ungefär 240 cm bred och 120 cm hög.

 

 

 

No16 är mer droppad än stänkt, vilket framgår av bilden. Provar mig fram med olika färger och uttunningstekniker och kommer allt närmare en optimal lösning. Också denna tavla är i storformat, ca 240x120 cm.

 

 

 

"Four in hand" (No17). Mått: lite över 240x120 cm.

 

 

 

No18, en något aggressivare målning. Som att slå och slå på en sandsäck. Talet 18 har i perioder varit mitt lyckotal - vad nu det ska betyda - men det känns som det här var en lyckoträff. Målningen mäter ca 240x120 cm.

 

 

 

Och No20. Jag känner nu att jag börjar bli redo för att måla på duk. Det ska bli mycket spännande. Nedan ser vi en liten del av No20. Tavlan har svart bakgrund, vilket är svårt att se för all färg... Mått: 244x122 cm eller där omkring.

 

 

 

"Jigsaw" (No22-1 & No22-2). Det här är inte en tavla utan två. Jag funderade ett tag på varför jag envisas med att inte måla på duk. Så kom jag på den fantastiska frihet jag har med att måla på ett underlag som inte är bundet till fyrkantighet. Här finns möjlighet att tänka utanför boxen. Jättemycket. Tillsammans är tavlorna 250x120 cm, förutsatt att man har dem ihopsatta.

 

 

 

"The rollercoaster" (No25). Tavlan mäter 126 cm på höjden och 56 cm på bredden.

 

 

 

Efter en sista dags målning i energiextas vid midnatt är så No28 färdig. Här har jag målat vått i vått för att få den finish jag vill ha. Resultatet blev bättre än jag hade väntat mig! Den har ett namn oxå: "NN 365". Duken mäter 1x1,5 m ouppspänd.

 

 

 

Jag har hållit på med en tavla i nästan ett halvår (Volcano, No6) utan att den blivit klar. Nu beskar jag duken och spände upp den på ram och sedan studerade jag noggrant tekniken Jackson Pollock använt när han målade "Silver over black, white, yellow and red" varpå jag släppte lös energierna. Resultatet ser ni nedan. "Volcano II, No29". Bilden är en beskuren närbild. Tavlan är inte särskilt stor. Återkommer med exakta mått.

 

 

 

"Earth, wind, fire, water, Mandelbrot; No30". Tavlan är även denna relativt liten. Jag har insett mina begränsningar; jag har inte storheten (än) att kunna behärska 250x120 cm till fullo, varför jag nu kommer maximera 150x100 cm (duk, ouppspänt mått) ett tag. Denna tavla är dock mindre och målad på fiberboard, precis som världens dyraste tavla.

 

 

 

No31. Ett beställningsobjekt. Den första tavlan som är målad utanför ateljén.

 

 

 

Här är tre av de dukar jag köpte i Stockholm. De är redan uppspända och var tänkta att bli ett projekt där jag sammanför Jackson Pollock och Andy Warhol. Men nu blev det så här i stället. No33 1-3.

 

 

 

Jag har oxå samlat ihop gammalt material för ett nostalgiprojekt jag har funderat på länge. "80-talet, vorsprung durch technik", heter det och väntas bli klart under september/oktober.

 

No32 finns i Stockholm och är för närvarande inte fotograferad.

 

No34 "Iceflames". Mått: 61x50 cm.

 

 

 

No35 "Winds från southwest" är nu på torkbänken.

 

 

 

No36, "Fire in the hall".

 

 

 

No37. Duk 1x1,55 m ouppspänd.

 

 

 

No38. "Fireworks".

 

 

 

No39. Duken är uppspänd på en hemmagjord ram i måtten 135x80 cm med 4,5 centimeters djup - dvs. en ganska kraftig båge. Njut av de bleka färgerna som de dansar med varandra.

 

 

 

No40. (61x50 cm)

 

 

 

No41. (61x50 cm)

 

 

Nu håller jag på med dels en talva om andra världskriget och dels mitt roof-dripping-projekt, där vinden till stor del bestämmer tavlans utgång.

 

No42. 160x100 cm när duken inte är uppspänd.

 

 

 

No43. Handlade om andra världskriget. Nu är jag inte så säker längre.

 

 

No44. Canvas. 160x100 cm ouppspänd.

 

 

 

No45. Är "in progress", men undersidan är klar. Courtesy of Stefan Sagmeister.

 

 

 

No46. 61x50 cm.

 

 

 

No47. 61x50 cm. Kan man inte kasta färg får man hälla...

 

 

 

No48. 50x61 cm. Eller faktiskt måla med pensel på duken.

 

 

 

No 50. SÅLD!

 

 

 

No51. En liten tavla där jag testar en ny teknik.

 

 

 

No52. Ca 50x60 cm.

 

 

 

No53.

 

 

 

No54. Här upptäckte jag yoghurttekniken, hösten 2012.

 

 

 

No55.

 

 

 

No56.

 

 

 

No57.

 

 

 

No58.

 

 

 

No59.

 

 

 

No60.

 

 

 

L.A.LARSSON © 2011 • Dagtingan Förlag & Föreläsningar • Vingåker, Sweden

WWW.LALARSSON.SE